Sunday 15 May 2011

Telefon Ini Boleh Dilipat Seperti Kertas



Dalam beberapa tahun ke depan, telefon dan tablet PC boleh dilipat seperti kertas dan boleh disimpan dalam beg duit. Ketika ini, prototipe perangkat ini sudah ada. Seperti apa?

Direktor Human Media Lab Roel Vertegaal di Queen’s Universiti akan mempamerkan prototipe perangkat yang diberi nama PaperPhone itu di konferensi Association of Computing Machinery’s Computer Human Interaction di Vancouver minggu depan.

“Ini masa depan. Semuanya akan tampak dan terasa seperti ini lima tahun mendatang,” katanya. Komputer ini tampak, terasa dan beroperasi seperti kertas kecil yang interaktif, lanjutnya. “Anda boleh berinteraksi dengan cara melipatnya guna mengubahnya menjadi telefon atau lembaran 'kertas' untuk menulis dengan ballpen”.

Tampilan PaperPhone merupakan layar tipis fleksibel berukuran 3,7 inci. Ketika dokumen boleh disimpan di layar yang lebih besar, pejabat-pejabat tak akan lagi membutuhkan kertas atau printer, ungkap Vertegaal.

“Pejabat tanpa kertas segera terwujud. Semuanya boleh disimpan secara digital dan Anda boleh menumpuk perangkat ini layaknya kertas biasa atau meletakkannya di sekitar meja,” imbuhnya.

Studi filem komputer tipis yang boleh dibengkokkan ini akan diterbitkan di konferensi itu. Selain telefonkertas, Vertegaal juga akan mempamerkan komputer gelang yang disebut Snaplet. Menarik bukan
?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab