Monday 25 July 2011

[18SG] Kaedah Khatan Anak Perempuan


Berkhatan dikalangan lelaki tidak asing lagi bagi masyarakat kita bila umur lelaki itu menjangkau 7 tahun..

Sebaliknya bagi khatan bagi perempuan pulak lain pulak..Sejak lahir terus di khatankan dan sudah mengikut tradisi orang melayu khatan bayi perempuan setelah melahir bayi perempuan itu..

Tapi sesetengah negara di asaia barat anak perempuan dikhatan pada umur 7 tahun ,tidak sama seperti mana yang diamalkan oleh masyarakat melayu..

Bagaimana cara kanak-kanak perempuan di khatan kan..
Adakah lagi menyakitkan dari khatan perempuan daripada khatan lelaki...?..tapi yang pasti tentu sakit cuma tidak tahu tahap mana sakitnya bagi perempuan yang kena khatan..Hanya tuan bandanya je tahu..
Bawah Ini adalah kaedah Khatan anak perempuan secara pembedahan moden...
Bukan orang sekarang je ada pembedahan tapi orang dulu pn pandai buat pembedahan khatankan anak perempuan guna peralatan di bawah ini..
Credit: buaya-merah.com
HUKUM BERKHITAN ATAU BERSUNAT BAGI ANAK PEREMPUAN

Soalan;
Adakah bersunat diwajibkan ke atas anak perempuan

 
Jawapan;

Berkhitan atau bersunat merupakan perkara yang disyari’atkan di dalam Islam. Sabda Rasulullah s.a.w.;

الْفِطْرَةُ خَمْسٌ -أَوْ خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ- الْخِتَانُ، وَالاسْتِحْدَادُ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ، وَنَتْفُ الإِبِطِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ
“Lima perkara yang merupakan fitrah; berkhitan (bersunat), mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan menipiskan misai”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Namun para ulamak berbeza pandangan tentang hukumnya;

Pertama; Menurut Imam Syafi’ie; hukum berkhitan (bersunat) adalah wajib ke atas lelaki dan juga perempuan.

Kedua; Mengikut Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Hasan al-Basri; berkhitan hukumnya sunat sahaja sama ada ke atas lelaki atau perempuan. Berdasarkan penjelasan Imam Nawawi; pandangan ini merupakan pandangan jumhur (majority) ulamak.
D
Ketiga; Imam Ahmad pula berpandangan; ia wajib ke atas lelaki sahaja. Adapun ke atas perempuan, ia digalakkan sahaja.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Fiqhul-Wadhih, Syeikh Dr. Muhammad Bakr Ismail, jil. 1, hlm. 128.
2. Nailul-Autar, asy-Syaukani, juz. 1, Kitab at-Toharah.
3. al-Khitan, Syeikh Jadul-Haq ‘Ali Jadul-Haq, hlm. 9-11.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

1 comment:

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab