Saturday 9 July 2011

Lintah Dalam Hidung Kanak-Kanak Perempuan


http://img.metro.co.uk/i/pix/2010/04/16/article-1271421035295-09243270000005DC-769859_636x464.jpg

Tyrannobdella Rex, atau 'raja lintah zalim' dalam bahasa Latin, telah ditemui dalam hidung seorang kanak-kanak Peru oleh doktor Renzo Arauco-Brown.

Ibu bapa anak gadis 9 tahun tersebut telah cuba mendapatkan bantuan selepas anaknya - yang sering berenang di dalam sungai dan tasik di Peru - mengadu merasa ada sesuatu bergerak-gerak di dalam hidungnya.

Ahli-ahli sains telah mengklasifikasikan makhluk 2 inci sebagai satu spesies baru dan percaya ia mungkin telah dipenuhi hidung-hidung haiwan lain, mungkin termasuk dinosaur-dinosaur.

“Nenek moyang daripada T Rex mungkin telah bertukar menjadi T Rex di dalam hidung,” kata Mark Siddall, seorang daripada penyelidik Muzium Sejarah Amerika Syarikat di New York.

Binatang yang digambarkan dalam jurnal penyelidikan PLoS One, hanya mempunyai satu rahang, dan bergigi selebar seperti satu rambut manusia.

"Ia menggunakan [rahangnya] bagaikan sebilah gergaji. Ia tidak meninggalkan luka yang sangat besar kerana ia mempunyai kuasa sedutan yang kuat," Mr Siddall berkata.

“Kami namakan ia Tyrannobdella Rex disebabkan oleh gigi-gigi besarnya itu," dia menambah.

"Terdapat kemungkinan, spesies terawal keluarga lintah-lintah ini berkongsi satu persekitaran bersama dinosaur kira-kira 200 juta tahun yang lalu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab