Monday 1 August 2011

Banyak Betul Sampah Dalam Badan Haiwan Ini


Seekor penyu di persisiran pantai di California tertangkap dengan tidak sengaja. (tertangkap?! tak sengaja!?)


Mereka menjumpai 74 kepingan sampah di dalam perutnya !


Apsal jadi macam tu? why?

Manusia menghasilkan sampah sebanyak 260 JUTA TAN setahun. Sebanyak 0.25% sampah ada di lautan,  yang membawa angka 65 JUTA TAN. 65 JUTA TAN ada dalam laut beb !!! banyak tuh. !!


Disebabkab sampah jenis plastik tidak boleh di biodegrade kan (tak boleh dihancurkan), sampah-sampah ini akan mengikut arus air, kesana kesini kesana kesini, masuk pusaran keluar pusaran,naik ombak turun ombak, maka sampah-sampah ni hanya akan berkecai menjadi kepingan-kepingan kecil.

Kepingan-kepingan ini ada yang jatuh ke dasar laut dan ada yang disalah-anggap oleh penghuni lautan sebagai makanan. Terutamanya pada penyu. Sebab penyu makan main bedal je.. Ikan-ikan ni time makan memilih sikit. nak yang sedap-sedap je..

Sedih aku tengok, kesian dekat binatang-binatang di dalam laut. Semua ni disebabkan oleh kita. YA kita. kita manusia yang ada akal fikiran.

Oleh itu marilah kita kurangkan penggunaan plastik. Sahutlah seruan kerajaan. Recycle lah. Kitar semula lah.

Bonus untuk anda, dibawah adalah beberapa keping gambar yang diambil oleh Chris Jordan, Dia seorang photographer. Dia ada mengambil gambar burung-burung yang sudah mati. Apabila burung-burung mati tu dah jadi bangkai, akan terlihatlah segala isi hai perut burung-burung itu. Nah korang tengok sendiri. Penuh sampah.. aduhai.  kalau korang perasan gambar-gambar burung kat bawah ni, tudung botol lah yang paling banyak.. kesian
















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab