Saturday 13 August 2011

'Kaji dulu tawaran kelab luar' - Menteri Belia Dan Sukan


NORSHAHRUL (kanan) antara pemain yang turut dipancing kelab Indonesia.
MENTERI Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mengi- ngatkan pemain bola sepak negara yang kini ‘dipinang’ kelab luar negara, agar hanya menimbang tawa- ran yang dapat meningkatkan kece- merlangan mereka.
Beliau berpendapat, tawaran pasukan hebat seperti dari Korea Sela- tan dan Jepun wajar diterima kerana langkah itu mampu meningkat- kan prestasi pemain terbabit.
“Saya yakin dalam membuat keputusan nanti, pemain negara mampu membuat penilaian yang sewajar- nya dan tidak ghairah dengan tawa- ran lumayan yang diterima,” kata- nya semalam.
Beliau berkata demikian ketika di- minta mengulas mengenai beberapa pemain kebangsaan seperti Mohd. Safee Sali, Amirulhadi Zainal dan Norshahrul Idlan Talaha yang dilaporkan menjadi buruan kelab Indonesia setelah skuad negara berjaya menjulang Piala Suzuki AFF 2010.
Sebelum itu, Shabery menyerahkan Jalur Gemilang kepada delegasi pengakap Malaysia yang akan menyertai Persidangan Pengakap Dunia di Brazil.
Sementara itu, Presiden Pasukan Bola Sepak Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh pula menasi- hatkan pemain kebangsaan agar tidak terlalu ghairah dengan tawaran hingga menjadikan ‘anak tinggalkan ayah’ dan melupakan sumbangan pasukan negeri masing-masing serta Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).
“Jika ada pemain yang ingin berhijrah atas faktor bayaran tinggi, mereka tidak dapat belajar apa-apa yang baru di sana dan dalam masa yang sama mereka juga telah menghampakan harapan seluruh rakyat Malaysia yang telah lama menunggu bintang beraksi dalam Liga Malaysia,” katanya.
Peminat bola sepak tempatan, Riduan Said, 35, pula berkata, dia akan berasa kecewa jika pemain kebangsaan sanggup meninggalkan pasukan sendiri semata-mata ingin mencari duit lebih.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab