Saturday 13 August 2011

Muncung Todak Tembusi Kaki Nelayan


PAMEKASAN - Imam (24), seorang nelayan berasal dari Desa Bandaran, Kecamatan Tlanakan, Kabupaten Pamekasan, mengalami luka tertusuk yang sangat serius di betis kanan ketika menangkap ikan bersama 20 orang nelayan lain di perairan Bandaran, Kecamatan Tlanakan, Kabupaten Pamekasan, kira-kira jam 8.00 mlm, Rabu (22/6/2011).

Secara tiba-tiba, muncung ikan todak sepanjang 30 cm tercucuk di betis kanannya. Mangsa terus berteriak minta tolong kerana merasa sakit yang tidak terhingga.

"Saya tidak dapat berbuat apa-apa. Apalagi, ikan itu terus bergerak-gerak berusaha melepaskan muncungnya yang sudah tercucuk di betis saya. Ikan itu akhirnya terlepas. Tetapi, muncungnya tetap tertusuk di kaki saya," kata Imam, Khamis (23/6/2011).


Teman-teman nelayan yang lain akhirnya balik menuju daratan dan membawa mangsa ke Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Pamekasan.

Hasan (29), nelayan yang bersama menangkap ikan bersama mangsa berkata, dia bersama lebih 20 orang nelayan termasuk mangsa berangkat kira-kira 1.00 ptg menuju tengah laut di Perairan Bandaran.

Peristiwa malang itu terjadi, ketika beberapa nelayan hendak melemparkan jaring ikan. Ketika itu, dua orang nelayan (salah seorang adalah mangsa) turun ke tengah laut. "Nah, ketika itu mangsa tertancap muncung ikan todak," jelasnya.

Hingga saat ini, mangsa masih dirawat secara intensif di RSUD Pamekasan. Dari pemeriksaan sementara, muncung ikan todak tercucuk dari belakang betis kanan hingga menembusi betis bahagian depan.

Jururawat juga mengukur muncung ikan todak yang masih kukuh tertancap di betis mangsa, iaitu sepanjang 30 cm.


Kredit : Inilah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab