Sunday 31 July 2011

2 Lanun Dihukum 439 Tahun Penjara

REPUBLIKA.CO.ID, MADRID – Dalam kes yang jarang terjadi. Hakim di Sepanyol baru-baru ini menghukum dua orang  perompak Somalia yang mengambilalih kapal ikan Sepanyol tahun 2009. Masing-masing dihukum 439 tahun penjara, menurut salinan tuntutan yang diterima CNN.

Tuntutan yang lama dari dakwaan untuk penahanan ilegal dari 36  anggota awak kapal , dengan hukuman 11 tahun untuk setiap hitungan penahanan, atau 396 tahun.

Selain itu, para terdakwa dihukum atas tiga tuduhan lainnya, termasuk perompakan bersenjata dan menjadi anggota sebuah geng jenayah Jumlah seluruhnya, tuntutan mereka menjadi 439 tahun.

Kapal Alakrana dibebaskan pada bulan November 2009 setelah ditahan selama 47 hari di lepas pantai Somalia. Para kru termasuk 16 pelaut Sepanyol dan 20 dari Afrika dan Asia ada di dalamnya.

Sehari setelah perompakan oleh 12 lanun laut bersenjata,  tentera Sepanyol  menangkap dua tersangka lanun laut 3 Oktober 2009 saat mereka meninggalkan kapal ikan. Kemudian pemerintah mengambil langkah yang tidak biasa membawa mereka ke Madrid.

Banyak tersangka lanun laut lainnya yang telah ditangkap oleh pasukan tentera internasional – berusaha untuk menjamin keselamatan pelayaran dan pedagang ikan di lepas pantai Somalia -  telah diambil untuk negara-negara Afrika untuk prosedur pengadilan, tetapi tidak ke Eropah.

Pengadilan Sepanyol mengidentifikasi dua orang itu sebagai Raageggesey Hassan Aji, dari Ceel Maccan, Somalia, yang lahir pada tahun 1978,  dan Cabdiweli Cabdullahi, dari Marka, Somalia, tanpa disebutkan usianya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab