Sunday 31 July 2011

Pencen Di Usia 102 Tahun


Sally Gordon namanya. Seorang wanita "super" berusia 102 tahun. Hari ini,dia mula menikmati masa pencen bersama 7 cucu dan 6 cicitnya, setelah mengabdi selama 84 tahun sebagai pegawai negeri di Nebraska, Amerika Syarikat.


Sally yang mengundurkan diri kelmarin mengaku kesihatannya masih baik. Hebatnya lagi, alasannya pencen bukan kerana keadaan fiziknya. "Ini sudah samapai waktunya saja," katanya seperti dikutip Reuters.

Pada usia 75 tahun, Sally bekerja sebagai staf legislatif di Nebraska. "Saya berjalan 7 blok dari rumah menuju tempat kerja setiap hari," katanya membuka rahsia sihat yang dilakukannya selama ini.

Lahir di Chicago pada 26 March1909, Sally sedikitnya telah menjalani 15 sampai 20 pekerjaan berbeza. Mulai dari reporter, model, administrasi perusahaan ukiran, hingga bekerja di pejabat pemerintahan Nebraska. "Hidup berlalu dengan cepat," katanya.

Jim Gordon, anak Sally, kini berusia 64 tahun. Menurut Jim, sebuah keajaiban melihat ibunya memiliki kemampuan luar biasa itu. "Saya tidak tahu lagi harus berkata apa, dia hanya bekerja dan terus bekerja," kata Jim yang bekerja sebagai pengacara.

Sally ditinggal suaminya sejak 1969. Ia hidup dengan 4 orang anaknya. Pada usia 100, Sally diberikan medal penghargaan dari Presiden Barack Obama.

Sumber : http://unik-aneh-langka.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab