Monday 4 July 2011

Gambar Mangsa Kena Libas Samurai









mereka patut dilayan sebegini ?

ya ?
tidak ?

Quote:
Rasulullah saw bersabda “Apabila seorang lelaki dipukul dan kamu berada di antara sekumpulan orang (yang memukulnya), jadilah kamu sebagai penolong lelaki itu dan cegahlah mereka (yang memukulnya), selepas itu tinggalkanlah mereka (Riwayat Ibnu Dunya dari Anas r.a.)
Quote:
Bantulah orang yang dipukul terutamanya saudara sesama Islam. Jangan dibiarkan atau “buat tidak tahu” dan melihat sahaja saudara kita dipukul dan dibelasah secara beramai-ramai. Hadith ini adalah “order” daripada Rasulullah s.a.w., berdosa sekiranya kita “pejam mata” dan tidak menolongnya. Sekurang-kurangnya halanglah atau buat “report”, damaikan, leraikan pergaduhan dan suruh mereka berhenti dari memukulnya. Kita perlu campurtangan dalam hal sebegini kerana umat Islam adalah bersaudara.
Quote:
Umat Islam dilarang mengacu senjata sesama mereka kerana kita adalah bersaudara. Maksud hadith: Daripada Abdullah bin Umar r.a bahawa Nabi S.A.W telah bersabda: Sesiapa yang menghunus senjata kepada kita, maka ia bukan dari kalangan kami. Ini bukanlah bermakna mereka yang mengacu senjata itu adalah kafir, cuma mereka tidak termasuk dalam kumpulan Rasulullah s.a.w.
Quote:
Islam adalah agama perdamaian dan umat Islam mestilah bersatu padu. Dalam Islam, haram tidak bertegur sapa sesama Islam selama tiga hari (kerana bergaduh). Dari tidak bertegur sapa boleh membawa kepada perpecahan dan akhirnya umat Islam menjadi lemah. Kata pepatah Melayu, “Bersatu teguh, bercerai roboh”. Kata pepatah asing “Kekuatan itu ada dalam kesatuan“. Kita dilarang memusuhi sesama Islam, walaupun di antara Ahli Sunnah dan Syiah. Syiah masih Islam, cuma mereka tergelincir. Dalam sebuah hadith disebut, jangan kafirkan mereka yang sembahyang menghadap kiblat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab