Monday 4 July 2011

Guna iPhone Dalam Pagar Sesat

 

   


  

 

TROWBRIDGE - Semakin ramai pengunjung berjaya keluar dari pagar sesat terbesar di Britain dalam masa cuma beberapa minit dengan bantuan telefon pintar iPhone, lapor sebuah akhbar semalam.

Pagar sesat merupakan panggilan untuk pagar diliputi daun yang mempunyai lorong-lorong mengelirukan, sekali gus menyebabkan seseorang itu sukar untuk menemui jalan keluar.

Sebelum ini tempoh 90 minit diperlukan sebelum seseorang itu dapat keluar dari Pagar Sesat Hedge seluas 3.2 kilometer di Taman Safari Longleat di sini, barat daya England.

Namun, semua itu berubah setelah ramai pelawat menggunakan iPhone dan BlackBerry untuk memuat turun peta pandangan dari udara pagar daun berkenaan dari laman Google Earth di Internet.

Berpandukan teknologi sistem pengesanan global (GPS), pemilik-pemilik gajet itu dapat mengesan lokasi mereka. Pengguna cuma perlu mengikuti peta dalam talian untuk mencari laluan keluar yang terpantas.

"Saya memberi masa 15 minit kepada diri saya untuk mencari jalan keluar tetapi saya putus asa dan kemudian menggunakan iPhone, ia amat berkesan," kata seorang pelancong berusia 29 tahun, Paul Roberts.

Lebih 400,000 orang sesat dalam pagar daun tersebut pada setiap tahun. - Agensi

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab