Sunday 24 July 2011

Hebat, Melukis Diatas Chewing Gum Yang Dibuang Atas Jalan


Bagi setiap orang, chewing gum yang diludahkan di jalan  sangatlah mengganggu kerana benda ini selalu melekat di kasut kalau terpijak.Belanja yang amat besar diperlukan untuk membersihkan bekas chewing gum diatas jalan ini.

Pada 2008 di Norfolk, Virginia, pemerintah membeli mesin berharga 8.000 dolar untuk menghilangkan bekas chewing gum ini dari jalan-jalan. Sedangkan di Tempe, Arizona, perlu membentuk pasukan pembersih selama sehari penuh pada Januari 2010 hanya untuk menangani masalah ini.

Tetapi  tidak Ben Wilson. Dia mengubah chewing gum yang telah diludahkan di kawasan trotoar London menjadi lukisan miniatur.

Menggunakan cat akrilik dan berus kecil, Wilson menggambar seni abstrak, figur, wajah dan kebiasaan kerja. Berkat ideanya yang pelik ini, sejumlah surat khabar Inggris dan BBC telah menuliskan kisah Wilson dalam akbar dan tv. Hingga kini Wilson telah melukis lebih dari 10 ribu lukisan di atas chewing gum sebagai seni awam.Wilson telah menunjukkan pada kita bagaimana menciptakan seni daripada apa pun, bahkan dari sampah orang lain.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab