Thursday 28 July 2011

Permainan Games Pertama DiDunia


brown box 1967, the brown box, brown box, games brown box,
Apabila pencipta televisyen telah berjaya dilancarkan oleh John Lagie Baird, satu idea innovasi telah tercetus oleh mereka yang bijak ini untuk mencipta satu permainan (games) untuk mencabar minda dan merehatkan otak pada asalnya.
Nama bagi permainan ini.
The brown box atau dikenali sebagai kotak berwarna coklat (kotak perang) yang dicipta oleh   Raplh Baer yang berasal dari German tetapi menetap di America Syarikat dan berjaya dipatenkan pada tahun 1966. Pada 1967, Ralph Baer dan rakan-rakan sekerjanya di syarikat Sanders Associates, Inc. membangunkan sebuah prototaip berkonsepkan  games menggunakan televisyen , integrasi dengan multiprogram sistem permainan video.
Sejak dari itu, Syarikat Sanders Inc berharap untuk melesenkan teknologi ini, untuk satu usaha  lebih kepada komersial. Baer mula memahami yang permainan perlu menjadi menyeronokkan untuk menarik pelabur-pelabur dan pengguna-pengguna untuk membelinya.
brown box 1967, the brown box, brown box, games brown box, shotgun brown box
Ada games apa ??
“Kotak Perang” mengandungi 12 jenis permainan termasuklah pingpong, dam, empat sukan (tak pasti apa dia?), games tembak-tembak (tembak itik) dengan penggunaan lightgun dan permainan golf. Sanders melesenkan “Kotak Perang” bagi Magnavox, yang melepaskan sistem itu sebagai “Pengembaraan Magnavox” pada tahun 1972.
http://img543.imageshack.us/img543/6417/brown20box203.jpg
Games pingpong diantara permainan yang paling popular diwaktu ketika itu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab