Sunday 10 July 2011

Kura-Kura Berhidung Babi


Ternyata ada haiwan aneh iaitu penyu berhidung babi yang populasinya telah menurun drastik selama 30 tahun terakhir.

Reptilia unik ini telah menjadi ikon konservasi internasional, kerana itu tidak memiliki kerabat dekat dan dianggap sebagai penyu yang paling disesuaikan dengan hidupnya, iaitu di bawah air yang biasa berada pada kolam air tawar dan sungai.

“Penyu berhidung babi ini dianggap unik dan tidak biasa di antara spesies air tawar kura-kura dalam banyak aspek, ekologi morfologi dan perilaku mereka berbeza,” kata Carla Eisemberg dari University of Canberra, Australia seperti dikutip BBC Nature, Jumaat (8/7/2011).


3 comments:

  1. erm nk tnya bkn ne labi-labi ke?

    ReplyDelete
  2. hahahahahahahaha kura2 hidung babi terus ye v name . . bunguk nguh . . spesis labi2 la 2 sbnrnye . aku penah dpt mase mancing . . org trganu pggl tuntung ke ape name tau lah . . nasihat aku kenalilah haiwan dlm negara . kalo nk tgk kura2 pelik 2 kt dlm acc fb aku ade . skali dgn vid lg ade aku up . . siyes

    ReplyDelete
  3. eh labi2 ni selalu tersekat kt jala parit kt kampung aku. ni common spesis ni. xde ape yg spesial pun.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab