Thursday 18 August 2011

Pelajar Wanita Makan Telur Cacing Untuk Kuruskan Badan


Seorang pelajar perempuan di China telah memakan telur cacing gelang untuk menurunkan berat badan semata-mata untuk mengikuti satu temuduga kerja - ini kerana pekerjaan begitu sukar diperolehi.

Telur-telur ini akan menetas di dalam perut, membolehkan orang-orang yang memakannya dapat menurunkan berat badan tanpa perlu bersenam atau diet di Xiamen, China.

Namun begitu amalan menelan telur cacing ini dipercayai sangat berbahaya - dan pasti tidak akan diluluskan bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan di Tahun Baru ini.

Dengan keadaan kekurangan pekerjaan di seluruh negeri, kebanyakkan perempuan di China tertekanan untuk tampil kurus jika ingin bersaing bagi mendapatkan sesuatu peluang pekerjaan.

kebanyakkan pelajar lain akan merenung gambar mereka sehingga berjam-jam untuk menghilangkan nafsu makan mereka, agar mereka dapat mengurangkan lebihan berat badan.

Seorang pelajar bernama Xiaomei mengatakan bahawa wanita di China akan menggunakan sejenis 'sabun khusus' yang membantu mereka berdiet. Segelintir wanita terpaksa mandi sehingga 10 kali sehari.

Rawatan-rawatan ini dipercayai tiada asas saintifik dan lebih cenderung kepada membahayakan kesihatan.

Pada tahun 1990-an perempuan Cina akan mengambil teh khas dan pil untuk menurunkan berat badan. Akupunktur juga muncul sebagai pilihan yang sangat popular.

Sebagai rakyat di negara yang paling padat penduduk di dunia itu, ramai mahasiswa terpaksa berjuang untuk mencari pekerjaan memandangkan negara tersebut menghadapi masalah pengangguran yang sangat besar di mana hanya 780 juta pekerja yang bernasib baik berjaya diserapkan ke sektor pekerjaan.

Masaalah pengangguran dilaporkan lebih banyak berlaku di kawasan kampung dan pedalaman, manakala peluang pekerjaan di bandar dilihat semakin meningkat dengan cepat seiring dengan proses urbanisasi negara China.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab