Thursday 18 August 2011

Hisap Rokok Disangka Ingin Membunuh Diri



“Saya tak gila..kamu yang gila”. Itulah kata-kata yang dilemparkan oleh seorang peguam kepada dua anggota polis yang menghampirinya. Seorang peguam yang melakukan rutin hariannya merokok di tepi tingkap tingkat satu apartmentnya telah ditahan oleh dua anggota polis yang menyangkakan dia ingin membunuh diri dengan terjun dari tingkap apartmentnya .

Ketika kejadian, peguam yang dikenali sebagai Mark Moody, yang berumur 40 tahun sedang bercakap di telefon bimbit sambil menikmati sebatang rokok di luar jendela apartmentnya apabila dua orang anggota polis menghampiri dan bertanya soalan bertubi-tubi untuk melengahkannya kerana menyangkakan dia ingin membunuh diri walaupun kedudukannya hanyalah 12 kaki dari tanah.

En Moody beberapa kali menegaskan bahawa mereka telah tersilap.Walau bagaimanapun pegawai polis itu tetap enggan melepaskannya dan terus menyoalnya secara bertubi-tubi sehingga sekumpulan anggota kecemasan dan ambulans tiba di tempat kejadian.

Mr Moody yang marah enggan membiarkan anggota polis masuk ke apartmennnya menyebabkan anggota polis terpaksa bertindak kasar dengan mengheretnya daripada ambang jendela dan mencampakkannya ke tanah sebelum menggarinya. En Mark, peguam perbicaraan dari New York kemudian di bawa ke sebuah hospital psikiatri, di mana para medik dengan segera menyedari berlaku kesilapfahaman dan memohon maaf.

En Moody telah mengambil keputusan menyaman Unit Polis New York sebanyak $40,000 sebagai ganti rugi. 'Saya tidak melakukan kesalahan. Mungkin ia sepatutnya satu jenayah merokok, tetapi pada masa itu, ia bukan kesalahan saya.' katanya.

Tempat bertenggek tetap bagi En Moody, itulah andaian En Moody terhadap tabiatnya. En Moody mengatakan bahawa dia sering menggunakan ambang jendelanya sebagai suatu tempat menikmati sebatang rokok.


En Moody merokok jauh pada tingkap “Peck Slip homenya” pada satu Ogos yg panas apabila beliau dperhatikan oleh dua anggota polis.

Seorang anggota polis dikatakan bertanya: 'Adakah anda ingin melakukan bunuh diri?'

Mr Moody menjawab dengan tegas : 'Jika saya ingin bunuh diri,ini akan menjadi satu tempat yang agak bodoh untuk membunuh diri. Jika saya melompat dari sini, ia hanya akan membuat pergelangan kaki saya tergeliat.' Kemudian beberapa anggota polis meminta ingin masuk ke dalam pangsapuri tetapi En Moody enggan membenarkannya. Dia menjelaskan yang dia tidak mahu asap rokok di dalam pangsapuri dan, bagi membuktikan betapa normal untuk dia menduduki belebas untuk satu pujian, dia melambaikan tangan ke arah seorang pemandu teksi pada sebelah lorong yang lain.

Sementara itu, dia dikelilingi oleh satu kumpulan besar dalam operasi 'menyelamat' yang sedang bertindak dan tanpa dia sedari, tiga ambulans dan empat kereta peronda lain telah berhenti untuk menyelamatkan dia dari mencederakan dirinya.

Seketika kemudian anggota polis menyerbu ke dalam pangsapurinya dan menarik dia ke lantai itu sebelum membawanya ke hospital, kata peguam perbicaraan itu lagi.

Bila dia tiba, pakar psikiatri yang sedang bertugas segera menyedari berlaku satu kesilapan dan melepaskan dia.En Moody berkata: 'Saya bercakap dengan dia untuk tiga minit, dan katanya dia benar-benar kesal dan meminta maaf bagi pihakbandar raya".

En Moody kemudian memfailkan writnya pada Mahkamah Persekutuan Manhattan.

Jurucakap NYPD Paul Browne berkata: 'Polis memberi respons pada panggilan 911 dimana terdapat orang yang terganggu dari segi emosi pada lokasi.

'Bila polis tiba, mereka memerhatikan kedudukan lelaki pada belebas yang bercakap tidak menentu. 'Polis pegawai-pegawai Emergency Service telah di panggil, dan lelaki itu telah dihantar ke hospital untuk pemerhatian.' tambahnya lagi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab