Saturday 20 August 2011

Budak Baru 10 Tahun Dah Jadi Mekanik








WANG JUNJIE memeriksa sebuah tayar dengan menggunakan mesin di bengkel bapa saudaranya di bandar Bijie, China.

BEIJING - Seorang budak berumur 10 tahun, Wang Junjie bekerja sebagai mekanik selepas dia disingkirkan keluar dari sebuah sekolah di bandar Bijie, barat daya China kerana prestasi akademiknya yang lemah.

Dia bekerja di sebuah bengkel membaiki kenderaan milik bapa saudaranya tanpa mendapat upah.

Menurut Junjie, pada tahun lalu, permohonannya belajar di sekolah ditolak oleh pihak pendaftar kerana guru-guru menyatakan rekod akademiknya tidak begitu baik.

"Walaupun prestasi akademik saya tidak begitu baik, saya merupakan seorang budak yang baik dan berprinsip.

"Saya tidak pernah bergaduh dan saya seorang yang pendiam di dalam kelas. Saya tidak mengetahui kenapa guru-guru tidak menyukai saya," katanya.

Menurutnya, guru-guru meletakan tempat duduknya di barisan paling akhir. "Saya terlalu pendek untuk melihat papan hitam kerana pelajar di depan saya lebih tinggi daripada saya," katanya. - Agensi

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab