Friday 19 August 2011

Sup Tulang Berusia 2400 Tahun


Sebuah media negeri melaporkan bahawa ahli arkeologi China berjaya menggali keluar semangkuk sup yang dipercayai sudah berusia 2,400 tahun.

Cecair dan tulang-tulang yang terkedap di dalam bekas masakan gangsa itu digali keluar dari Kota Purba Xian - tempat terletaknya patung-patung pahlawan purba cina yang terkenal.

Ujikaji sedang dijalankan untuk mengenalpasti isi kandungannya. Sejenis cecair yang tidak berbau, dipercayai wine, juga turut ditemui.

Mangkuk-mangkuk turut ditemui di dalam sebuah keranda dan kini sedang digali untuk dibawa ke lapangan terbang berhampiran.

"Inilah kali pertama sup tulang dijumpai di dalam sejarah Arkeologi China" menurut laporan akhbar tempatan yang memetik kenyataan Liu Daiyun dari Institut Arkeologi daerah Shaanxi.

"Penemuan ini akan memainkan peranan besar di dalam membantu kajian tentang tabiat pemakanan dan budaya purba Negara China semasa zaman perang dahulu kala (475-221 SM)."

Penyelidik berkata bahawa keranda tersebut mungkin sekali telah mengebumikan jasad sama ada ahli keluarga tuan tanah, ataupun pegawai ketenteraan kelas bawahan.

Xian pernah menjadi ibu negara China selama lebih 1,100 tahun.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab