Tuesday 2 August 2011

Asal Usu Wallpaper Windows XP


http://img.metro.co.uk/i/pix/2010/03/11/article-1268297199508-08A82A98000005DC-261621_636x341.jpg
Pemandangan sebuah bukit di Sonoma Valley,California yang menjadi imej wallpaper bagi program Windows XP.

Ramai yang beranggapan imej wallpaper bagi Windows XP adalah satu imej ciptaan digital - tetapi hakikatnya ia adalah gambar sebenar yang telah diubahsuai secara digital.

Jurugambar Amerika, Chuck O'Rear telah mendedahkan ketika dia memandu sepanjang jalan di Highway 121, California Sonoma Valley secara tiba-tiba satu pemandangan telah menarik perhatiannya.

Dia memberhentikan keretanya lalu menangkap gambar melalui celahan pagar dawai yang memagari kawasan itu.

'Saya tidak “mecipta” situasi ini. Saya hanya berada di sana pada waktu yang sesuai lalu mendokumentasikannya,'katanya.

http://img.metro.co.uk/i/pix/2010/03/11/article-1268297281380-08A82B29000005DC-861918_466x310.jpg
Imej yang popular bagi pengguna Windows XP.


Lebih daripada satu bilion komputer-komputer rumah yang merentasi dunia, menjadikan imej ini paling kerap dilihat di seluruh dunia.

'Saya pasti komputer-komputer di Kremlin juga mempunyai foto ini,' selorohnya. Mereka menggunakan program Microsoft.

Microsoft membayarnya untuk gambar ini, supaya dia merahsiakannya. Yang pastinya dia mengakui satu jumlah wang yang ‘luar biasa' jumlahnya - jumlah kedua terbesar pernah dibayar kepada seorang jurugambar.

Jumlahnya kedua tertinggi berbanding nilai wang yang dibayar untuk foto presiden Bill Clinton memeluk Monica Lewinsky.

Kelihatan ladang anggur di dalam gambar telah dirosakkan filoksera kutu pada awal 1990an - semua pokok anggur telah dibuang untuk sementara waktu, begitulah pemandangan pada foto milik O'Rear ini. Dia mendedahkan imej ini selepas Microsoft menggunakan imej wallpaper yang lain untuk Windows versi terbarunya.

Penulis blog Californian terkejut apabila lokasi sebenar foto ini telah didedahkan. ‘Saya kerap memandu melepasi sepanjang masa bukit itu! Saya tidak pernah perasankannya,' katanya. ‘Saya hanya berfikir Wallpaper itu adalah sebahagian daripada Tellytubbyland,' kata seorang blogger lain.

En O'Rear menghabiskan selama 25 tahun merentasi seluruh dunia sebagaii seorang jurugambar untuk majalah National Geographic, tetapi dia yakin foto antara karyanya yang terkenal.

'Ramai yang mungkin mengingatinya apabila saya sudah tiada,' katanya. ‘Ia akan mungkin ditulis dalam obituari saya.'

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab