Wednesday, 3 August 2011

Kisah Gadis Yang Mengalami Penyakit Wajah Tua Sebelah


Christine Honeycutt gadis berusia 11 tahun setengah dari Carolina Utara,Amerika,menderita sindrom Parry-Romberg yang tidak ada ubatnya.Sistem imun tubuhnya memakan jaringan subcutaneous antara otot,tulang dan kulit.

Akibatnya,kulit kehilangan elastisiti dan ketegangannya sehingga tulangnya tidak boleh tumbuh secara normal.Seiring dengan waktu,sebahagian wajahnya menjadi lebih kecil,dan hampir hanya terlihat kulit yang membungkus tengkorak.

Penyakit ini juga boleh menyerang bagian tengkorak dan membuatnya buta serta mengalami sinus.Ibu Christine,Vicki Honeycutt awalnya tidak menyadari apa yang dialami anaknya.Ketika Christine berusia lima tahun,dia melihat ada tanda garis kelabu di kening Christine,tepat dibawah garis rambutnya.

Christine boleh dibedah plastik setelah penyakitnya berhenti menyerang.Dia lalu menemui seorang dokter yang pernah membedah pesakit dengan penyakit sindrom Parry-Romberg juga.Dia mengatakan Christine boleh dibedah tanpa harus menunggu penyakitnya berhenti merosak mukanya.

Ia pun akhirnya menjalani operasi selama 9 jam untuk merangka ulang wajahnya.Pembedahan itu berjalan lancar dan garis kelabu diwajahnya telah hilang,meskipun tidak hilang sepenuhnya.Penyakit itu tidak akan sembuh tetapi dengan pembedahan lanjutan,setidaknya penyakit itu boleh dikawal.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab