Wednesday, 10 August 2011

Lelaki Tiada Muka, "Man With No Face"


mengenai gambar kali ni...agak meruntun jiwa...sedih dan simpati untuk beliau yang menghidap penyakit ketumbuhan di muka ni...bayangkan, kita yang berat mata memandang ni, macam mana lah bahu orang yang memikul tu...

kisah mengenai Jose Mestre, dari Lisbon Portugal ni memang dah tersebar dan dikenali sebagai "man with no face"...tumor atau ketumbuhan kecil yang bermula dari bibir sejak dilahirkan, akhirnya membesar sampai menutup kesemua muka beliau...

ketumbuhan tersebut terjadi sebab kapilari darah membengkak dan beri kesan kepada kulit muka beliau...walaupun Jose Metre ni sakit, tapi kasih sayang keluarga beliau tak berbelah bagi..keluarga beliaulah yang menjadi tempat untuk bergantung...



inilah Jose Mestre...lihatlah kedaan tumor beliau yang bermula di bibir dan kemudian membengkak sehingga menutup keseluruhan muka...




inilah adik kepada Jose Mestre yang sentiasa berada di sisi abangnya...


peringatan untuk diri kita...bayangkan perka sebegini berlaku di kalangan ahli keluarga kita dan apakah tindakan yang kita akan lakukan...buang dia dari keluarga? simpan dalam rumah je? kita kena ingat...walau apa pun yang terjadi...beliau tetap manusia!


"berat mata memandang....berat lagi bahu yang memikul..."

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab