Saturday 6 August 2011

Pelik Apabila Kucing Ini Menjaga Dan Menyusukan Tikus

CHINA - Seekor kucing peliharaan di China menjaga seekor tikus ssambil menyusui keempat anak kucingnya. Pemilik kucing tersebut, Sun Shunjun (81 tahun), menyatakan bahawa tikus tersebut telah tinggal bersama kucingnya sejak kucing itu melahirkan keempat anaknya sebulan yang lalu.

Sun juga mengatakan, seorang tetangga sempat menengok anak-anak kucing tersebut pada hari di mana mereka dilahirkan, dan ia merasa tercengang melihat seekor tikus ikut menyusu bersama anak-anak kucing itu.

"Awalnya saya pikir saya pasti salah lihat. Jadi saya mengambil lampu picit dan memperhatikan dengan lebih jelas" sahut tetangga Sun Shunjun seperti dikutip dari Ananova.com.

Menurut surat khabar setempat, Qilu Evening Post, tikus tersebut tidak hanya ikut menyusui pada kucing tersebut, tapi juga bermain dengan anak-anak kucing itu seperti layaknya saudara sekandung.

Ibu kucing itu pun memperlakukan tikus tersebut sama seperti anak-anaknya sendiri, sehingga tikus itu akhirnya menjadi sebahagian dari keluarga kucing tersebut.

Sun meyakini bahawa insting keibuan kucing peliharaannya itu lebih besar daripada insting predatornya, sehingga ia mahu menerima tikus tersebut sebagai anak angkatnya daripada menjadi mangsa seperti yang terjadi pada kucing normal lainnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Archive

LinkWithin

LinkWithin

PunchTab